Een terugblik in een terugblik
Zes jaar geleden, op 9 december 2018, keek ik terug op Elke Dag, mijn blog in de oude vorm.
Vandaag kijk ik terug op die terugblik.
De aanleiding is dat ik het intrigerende plaatje van de vrouw met de penveer weer onder ogen kreeeg. Ik probeerde uit te zoeken wie die vrouw was en wie haar geschilderd had. Helaas kan Google Images het niet vinden.
Lezer, als jij het wel weet dan hoor ik het graag.
De veer is nog steeds een sterke toevoeging en dan met name de schaduw die hij werpt. Waarschijnlijk door het licht van een lampje dat ik er dichtbij had gezet. Het klassiek geschilderde vrouwenprofiel wordt daardoor mysterieus en surrealistisch.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Elke Dag – 9 december 2018
In 2010 begon ik met een fotoblog. Ik noemde het Elke Dag.
Zes jaar lang had ik één onderwerp: verschil + overeenkomst. Elke dag verschenen twee foto’s die heel verschillend waren maar toch ook weer niet. Alle foto’s had ik recent gemaakt. Wat een uitdaging en wat een plezier. Ik leerde steeds beter kijken. Boven beide foto’s stond altijd één woord dat meestal sloeg op de samenhang. Die was voor mijzelf wel overduidelijk maar anderen zagen het niet altijd. De titel werkte als een aanwijzing.
Verandering
In 2016 veranderden vorm en inhoud van het blog: een vernieuwde layout, meer tekst en terug naar het Nederlands. Van Elke Dag ging ik naar elke week. In de nieuwe opzet kon het over van alles gaan maar het onderwerp was altijd visueel.
6 x 9 december
Vandaag kijk ik terug naar Elke Dag van toen. Je ziet foto’s uit de jaren 2010 tot en met 2015. De datum is steeds dezelfde: 9 december.
In 2010 begon ik nog in het Nederlands.
Je ziet hier een coldpack en een berijpt fietswiel. Het contrast zit in de kleuren en de overeenkomst is duidelijk: koud.
Deze deuren fotografeerde ik in Deventer.
Links twee deuren in een buurtcentrum, beplakt met oude foto’s. Op zich al een contrast dat de vrouwen links heel klein zijn weergeven en de mannen rechts supergroot. Rechts een deur met afgebladderde posters naast een muur met graffiti.
Beide foto’s hebben iets ouds maar wel van een heel andere orde.
Met de titel ben ik overgestapt op het Engels. Blijkbaar mikte ik op een internationaal publiek :)
Op 9-12-12 zie je links een in de badkamer geparkeerd shampooflesje, rechts fietsen tegen een hekje in de sneeuw.
Het contrast: binnen-buiten en warm-koud.
Op 9-12-13 links een gekruld stukje metaal (veer uit een balpen) op een reproductie. De vrouw draagt heeft haar hoofd bedekt, je ziet haar haren niet. Rechts afgeknipte gekrulde haren. Er is een duidelijk kleurcontrast tussen beide foto’s. En een materiaalcontrast: hard (metaal) en zacht (haren).
Een uitgebloeide hortensiabloem in de vorst en een bloem van kunststof op een begraafplaats.
Contrast: natuur-namaak.
Het geverfde hoofd van David Bowie en een appel die ik blauw had geverfd.
Warm-koud contrast.
Conclusie in 2018
Over deze foto’s ben ik nog steeds wel tevreden.
Het thema verschil+overeenkomst is niet altijd even sterk. Parked is wat vergezocht. Herinner me dat ik de fietsen-foto er per se in wilde en toen als tweede foto een voorwerp fotografeerde dat ergens stond, geparkeerd.
Koud, Curled en Painted vind ik het meest geslaagd.
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Vrouw met veer anno 2024
Vandaag kan ik het niet laten om een paar nieuwe bewerkingen te maken van de vrouw met de veer.