Walker Evans revisited

Zo heet de fotografie-tentoonstelling die deze maand is geopend in Kunsthal Helmond. Je kunt er werk zien van hedendaagse fotografen die werken in de geest van Walker Evans. Het liefst ga ik er meteen naar toe.
Citaat van de website:

Walker Evans (1903-1975) is misschien wel één van de bekendste fotografen van de twintigste eeuw. Zijn foto’s behoren tot de meest iconische beelden van de moderne fotografie. Direct en genereus, analytisch maar toch lyrisch, zorgvuldig gecomponeerd, maar niet geforceerd. Zijn manier van werken is tot op de dag van vandaag een inspiratie voor velen.


Een van Walker Evans bekendste foto’s is deze.



Het is een portret van Allie Mae Burroughs uit 1936. Allie Mae is hier 27. Ze heeft vier kinderen en woont met haar gezin in een houten landarbeidershuisje in Hale County, Alabama.



Dit is Walker Evans (1903-1975) zelf. Rechts met zijn enorme camera, foto gemaakt door Peter Seker.



De familie Burroughs bij hun huis, Alabama 1936. Het arme Zuiden van de VS, midden in de Great Depression. Waarschijnlijk niet op dezelfde dag gemaakt als het Allie Mae portret. De familie ziet er opgepoetst uit. Allie Mae met glanzend haar, lacht nu echt.



Het portret van Allie Mae teken ik een paar keer, het lukt niet steeds even goed.



Van deze tekening maak ik vervolgens een digitale bewerking.
Hier zie je verschillende versies.



Links de versie met de houten achtergrond van de foto.
Uiteindelijk maak ik een nieuwe houten achtergrond, zodat het beeld helemaal van mij is, naar Walker Evans.



Kop boven het artikel in de Volkskrant vandaag:
Dit portret uit 1936 bezorgde haar fotograaf wereldfaam, maar wat had Allie Mae daaraan?




Beauties of the Common Tool
Werk van Walker Evans twintig jaar later in 1955.

>>>